LEARN from yesterday, LIVE for today & HOPE for tomorrow

October 19, 2012

susun atur kedudukan pengantin semasa akad nikah

Tadi tengah boring-boring, tetiba terpikir belum finalize pelan kedudukan pengantin masa akad nikah nanti..   i have read it somewhere yang benda ni memang sangat mempengaruhi majlis tak kira la samaada anda buat di masjid atau pun di rumah.. InsyaALLAH, majlis saya nanti, akad nikah akan berlangsung di rumah kalau tak ada aral dalam pukul 3.30 petang.. 

Note to b2b, pelan ni sangat penting kerana akan memudahkan OP anda untuk mengambil gambar kedua2 pengantin dalam satu snap je.. sebab kalau kedudukan yang tak berapa sesuai, cthnya pengantin lelaki kedudukan dia berhadapan dengan pengantin perempuan, susah sikit la photog nak cari angle dan view untuk pastikan kedua-dua muka kita dengan bakal suami tertempek dalam tu.. Lagipun akad nikah kan sinonim dengan perasaan anxious, berdebar, penuh emosi dan ekspresi.. so amatlah sayang sekiranya kalau momen-momen camtu tak dapat di capture dan dimanfaatkan sepenuhnya hanya kerana anda terlepas pandang susunan kedudukan pengantin, kadi, saksi dan family kedua belah pihak.. 

kita pun mesti ada list sape yang kita nak masuk dalam pic especially the both of  families la kan.. bukan menidakkan kehadiran orang luar, tapi kalau kita tak sediakan plan siap2, memang kau tak boleh marah kalau tetiba mak cik Joyah yang tak penah rapat langsung, tapi bertempek di tepi kita.. hehe, takkan nak halau kan?? 

so ada la saya buat homework sikit pasal susun atur kedudukan ni.. pelan-pelan ni bukan saya lukis, tapi saya amik dari blog LADY SYALIZ dan dilukis oleh beliau sendiri.. Ada 3 kedudukan yang biasanya dipraktikkan semasa akad nikah ni..

Pertama



Kedua



Ketiga

kesemua ni rasanya kalau ayah perempuan tu yang nikahkan.. kalau tok kadi@imam, makanya gantikan saje, kedudukan mereka
yess, korang mesti boleh agak kan.. kedudukan mana yang lebih praktikal? jawapannya kedudukan pertama dan kedua.. sebolehnya elakkan la kedudukan ketiga nehh. tapi kalau korang nak buat, takde sape menghalang pun. nikah pun sah, cuma macam yang telah disebut kat atas tadi la.. tak mesra jurugambar..

kalau korang perasan, kedudukan yang pertama tu macam akad nikah Lisa & Yusri, Awal & Scha kan... Pilihan saya? saya rasa pilihan saya lebih cenderung kepada kedudukan kedua tu.. hehehe.. sebabnya, saya nak dekat dengan my groom.. :p walaupun dia membelakangkan sy, tapi senang, dia palingkan belakang je, dah sampai... ekekeke... yang pertama tu pun ok, tak jadi yang kedua, yang pertama pun boley, cuma rasa macam bride tu jadi hakim*(my opinion) la plak kan..  tapi yang bestnya kedudukan pertama tu buleh tgk muak MBB, cuak ke tak.. hahahaha.. alamak, sudah berbelah bagi.. acane nihh...  takpe2, nanti boleh pk nak pilih yang mana sebab idea tu dah ada.... to b2b yang len, yang mana pilihan anda??

p/s: nak tanda kedudukan tu macamana eh.. nak kena buat stand macam centrpiece tu ke, atau tempek paper je? atau hire someone untuk guide tetamu ke tempat yang sesuai?


>
>

24 comments:

A.N.A said...

lala nikah kt masjid...x leh nikah kt umah...nk sgt nikah kt umah..

Unknown said...

@A.N.A takpe lala, masjid pun boleh juga.. lagila aman.. tak berserabut sangat banding dengan wat kat rumah

A.N.A said...

nk nikah kt umah sbb teringin nk ada mini pelamin...hehehe..

Unknown said...

@A.N.A alaa, kita pun takde mini pelamin.. guna pelamin sanding je.. =)

A.N.A said...

hehehe..d.i.y sendiri la...kalu bejaya la..kalu x bejaya x de la mini pelamin..

Unknown said...

@A.N.A gud idea tu.. chaiyokk lala.. =)

cik chinta said...

ritu x pkir, nsb mak andam men peranan

Unknown said...

@cik chinta nasib baik ada mak andam yang peka.. semalam pun seb baik teringat

fatehamohamed said...

waahh!..thankkss buat entry ni..teha tak terpk pong..heee..

AyongAtikah Zaid said...

nak buat mcm yg kedua...suka bila tgk gmbr yg op amik laki kat dpn pastu pmpuan kat blkg sipi2...dua2 lak muka tgh nervous...hehe...

Unknown said...

@fatehamohamed mmg biasa kita terlepas pandang.. =)

Unknown said...

@AyongAtikah Zaid setuju.. =)

Anis aka Mama Mila said...

suka yang kedua juga :)

Unknown said...

@Anis_Apis kan.. =)

Zila Zainal said...

alamak tak terpikir langsung pasal benda ni. hmm thanks for sharing.. at least ada idea. rasanya kita punya yang first skali kot..

Syu, Syuhada said...

kte tgh fikir boleh tak tmpal masking tape dalam masjid :p kang kena cepuk sia2 je..haha

Unknown said...

@Zila Zainalwelcme... sy pun hampir termiss benda ni jugak.. yg first tu pun rasanya cam nak buat jugak.. *tamak...

Unknown said...

@ciksusu boleh rasanya, tapi cik susu nanti lepas dah sah, terus tinggal gitu je.. konpom kena cepuk.. hiihi kalo buang balik takde masalah kot

yolanda diego said...

ok la tu~

Nursaila Norman said...

dlm plan cincai2 ni mcm yg no 1..tp btl jgk ckp awk,yg no.2 dekat sikit dgn groom..at least leh teman dia dekat sikit..mana tau leh kurangkan nervous dia..hehe :D

dhiera zainudin said...

kite suka yg kedua. nikah dekat rumah ye?

Unknown said...

@Nn =)

Unknown said...

@Cik Saila betul tu.. bia dia rasa ada someone behind his back..tapi sekarang rasa belah bahagi juga.. rasa cam nak skodeng muka dia pulak.. hihi

Unknown said...

@Dhiera nadhirah insyaALLAH.. sebab masjid berdekatan tengah renovate.. so buat kat rumah la senang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...