LEARN from yesterday, LIVE for today & HOPE for tomorrow

October 27, 2012

tips sebelum, semasa dan selepas akad nikah

Masa jalan-jalan haritu nak cari pelan kedudukan pengantin [SINI] jumpa pulak tips dan flows semasa akad nikah kat blog cik puan Fia.. banyak tips yang dikongsi dan boleh dipraktikkan.. share sebab memang sangat membantu kita2 yang nak kawin, lebih2 lagi waktu akad nikah.. tak ada la kelamkabut dan blur2 kan apa yang nak dibuat..


Sebelum Akad Nikah


1. Pastikan pengapit atau teman rapat duduk di sebelah - sebabnya, pengapit @ bestfriends kita la yang akan kurangkan debaran dan tolong-tolong apa yang patut (lap peluh, betulkan veil dsb).. cane nak kurangkan gugup? berbual-buallah dengan pengapit anda..

2. Sediakan IC / kad pengenalan - dokumen ori memang akan diminta.. sebab yang ada dekat tok kadi @ tok imam tu yang salinan je.. nanti karang, terkocoh pulak korang masuk bilik cari ic time dh duduk tersimpuh sopan tu.. hehe

3. Duit upah - penting! ingatkan cik abang prepare siap2.. sebelum tu risik-risik la kadar upah sepatutnya..

4. Senyum Agar Lebih Tenang - yess, kunci dia, SENYUM... walaupun masa tu dalam dada, rasa nak pecah dengan debaran..

dicilok daripada my OP sebelah bertandang.. kredit to NuzulTaufiqArt Photography

Ini pulak adalah flow semasa akad nikah..

Semasa Akad Nikah

1. Khutbah nikah -  masa ni dengar betul2, bagi faham okey.. banyak pesanan2 dalam ni..

2. Bacaan taklik - isteri2 kena dengar betul2 time ni.. bukan ape, mintak simpang, nauzubillah la kan untuk benda ni berlaku dalam baitul muslim kita, tapi taklik ni sebenarnya memelihara hak isteri daripada penganiayaan kalau berlaku kepincangan tanggungjawab oleh suami.. so jangan anggap taklik ni sebagai sesuatu yang 'nothing'.. bila tengok pasal taklik ni terus buat research pasal lafaz taklik negeri kelantan.. sebab teks taklik ni berbeza ikut negeri, tak seragam.. so check lafaz taklik negeri masing-masing dan teliti apa syarat-syarat yang boleh menyebabkan talak jatuh sekiranya ada aduan isteri kepada kadi..

LAFAZ TAKLIK NEGERI KELANTAN
"Bahawa adalah saya…….. dengan ini bertaklik iaitu manakala saya tinggalkan isteri saya….. selama empat bulan atau lebih dengan sengaja atau paksa atau saya atau wakil saya tiada memberi nafkah yang wajib kepadanya selama yang tersebut pada hal dia taat kepada saya atau saya menyakiti tubuh badanya atau saya tidak mempedulikannya selama empat bulan atau lebih kemudian ia mengadu kepada kadhi/ hakim syarak dan manakala sabit aduannya dan ia memberi kepada kadhi/ hakim syarak bagi pihak saya sebanyak RM 1.00  maka ketika itu tertalaklah ia dengan satu talak khuluk."


3. Keluarga Sakinah/ Penyerahan Tanggungjawab - err.. kat kelantan, rasanya takde penyerahan tanggungjawab ni.. ala yang ala2 ustaz don buat tu.. yang letak tangan atas kepala isteri.. dlm blog cik fia cakap kat johor ngan kedah ada adat ni.. betul ke kengkawan? harus tanya MBB ni.. kang aku terkujat tetiba dia dtg letak tangan atas kepala kang.. :p lagi satu yang biasa dibuat adalah family perempuan berucap, menyerahkan tanggungjawab jaga pengantin perempuan pada pengantin lelaki..


Selepas Akad Nikah

1. Penyerahan Mas Kahwin Dan Wang Hantaran - ramai yang keliru pasal dua benda ni.. mas kahwin wajib diberi, hantaran pula tak wajib.. hantaran ni lebih kepada belanja mengurus perkahwinan sebelah perempuan, manakala mas kahwin ni berupa pemberian wajib oleh lelaki kepada perempuan atas sebab perkahwinan dan ianya milik mutlak 100% pengantin perempuan ye...so bawakla time akad nikah tu.. kalau tak lafaz anda akan jadi ada perkataan 'hutang'.. hihihi.. tapi kat Kelantan memang biasanya wang hantaran tu la yang akan dijadikan @ merangkap mas kahwin.. hoho, tapi majlis saya nanti tak follow kebiasaan ni.. sebab? taknak nilai wang hantaran tu menjadi isu.. rendah diperkatakan orang, tinggi pun diperkatakan orang.. =)

2. Pembatalan Air Sembahyang. - cincin? gelang? rantai? ikut kemampuan la kan.. ada yang mampu, sarung cincin, kemudian sauk gelang @ rantai lagi.. saya? cincin sudahh.. sebab cincin itu pun harganya sudah ka chinggggg... 

Tip drp cik puan Fia: Jika anda memilih barang kemas sebagai pembatalan air sembahyang lebih baik berlatih dahulu memakaikannya pada ibu atau saudara perempuan.

3. Bersalaman & Mencium Tangan Suami -  saat yang ditunggu-tunggu.. ngeh3.. ke tak? harusla kan... :p

4. Cium Dahi Isteri - paling ditunggu-tunggu..  kan? kan? kan? syahdunya rasa time ni.. errkkk... nak lagi syahdu, janganla pakai tudung awning.. kalau tak kelepet2 nanti, cian pengantin lelaki susah nak cium.. 

Tip dr cik puan Fia: Jika anda ingin mengucup dahi isteri di hadapan para tamu dan mahukan ia diabadikan dalam foto, terdapat beberapa tip yang anda boleh gunakan. Sebelah tangan anda memegang bahu isteri dan sebelah lagi memegang dagu isteri. Selepas itu, angkatkan sedikit muka si dia supaya mendongak tepat ke mata anda dan anda tunduk perlahan-lahan agar dapat mengucup tepat pada dahinya. Berikan kucupan dengan penuh ikhlas agar bunga-bunga cinta dapat anda rasai.

5. Bersalaman Dengan Ahli Keluarga - which family first? tengok dan follow the flow kot.. cuma, rasanya lagi manis, kalau dua2 bersalam dengan family yang sama at the same time kan.. takdela sorang ke kanan, sorang lagi ke kiri.... your opinion?

6. Solat Lepas Nikah - kahwin sekali seumur hidup.. insyaALLAH.. jadi kalau boleh, buatla solat sunat nikah melainkan anda berhasrat untuk berkahwin lagi.. muahaha..

Banyak juga tips yang berguna kan.. yang saya warnakan dan tips-tips tu, memang saya copy paste dari blog  cik puan Fia sebijik2. cuma yang huraian tu je olahan dan pandangan saya.. so kalau nak tengok dengan lebih detail, boleh terjah blog beliau.. =)


>
>

17 comments:

fatehamohamed said...

Wahhh..gooodd tippsss..;))

Unknown said...

Sedikit sebanyak harap membantu.. Ni pun tgk kt blog org

Unknown said...

memang tips yang sgt membantu! chaiyok2 yunk..hehe

yang keluarga sakinah tu melaka n johor ada buat... time tu syahdu giler..mak pengantin bagi nasihat. jijah dulu takde sebab kawen kat n9 kan..lau tak mesti jijah banjir nagis time tu..huhuhu

Diyana said...

nice share (^_^)
mmg dah target tudung nikah xnak pakai yg ada awning... takut xsampai mulut kat dahi... hik3

Unknown said...

Tula, sy rasa kalau ada buat, sy pun nangis kot.. :)

Unknown said...

Tapi satu je risau diyana, muka saya ni bulat, pakai shawl, lagila.. Tapi xpela, redha je

Diyana said...

xpe... bulat is comel.. hehe (^_^)

Unknown said...

@Diyana hahaha, comel ye, macam dipam-pam je ni.. makin dekat tarikh makin suka makan.. camno ni..

Diyana said...

betol3
saya pun jd kuat mkn jugak skrg... hehe

Unknown said...

@Diyana alahai.. diyana takpela.. kurus.. sy ni badan ngam2 je.. kuat makan jawabnye mmg naikla badan.. :p

Nursaila Norman said...

nice tips,berguna sgt2 ni..tenkiu shizan :)) lawak pun ada..hehehe

Unknown said...

@Cik Saila lawak tang mana? mesti yang sal solat sunat nikah tu kan.. hehe

Zila Zainal said...

haish.. baca entry awak je dah rasa debar2. belum betul2 sampai lagi ni harinya huwaa

Unknown said...

@Zila Zainal buat entri dadalah salah satu cara mengurangkan debaran.. hehehe, same goes to me, berdebar, tapi clueless. :)

Unknown said...

Tidak ramai orang mengamalkan sunnah ini. Bacalah doa ini sambil menyentuh atau meletakkan tanganmu diubun-ubun isterimu selepas akad nikah, ini disunnahkan sebagaimana yang tersebut dalam hadith :

“Apabila salah seorang dari kamu bernikah dengan seorang wanita, hendaklah dia memegang bahagian depan kepalanya (isteri) sambil menyebut nama Allah dan mendoakan keberkatan baginya dan hendaklah mengucapkan:

‘Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau tetapkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang Engkau tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya.’ “ (Riwayat Abu Daud).

*Elakkan daripada mencium diubun-ubun isteri selepas majlis akad nikah kerana ianya seperti acara agama lain...

lobos said...

Kucup dahi xperlu kot. Ni amalan org kristian..
Sunnah nabi letak tpk tgn atas ubun2.. Bace doa..

Fazliana said...

salam...terima kasih atas penjelasan ini..smge kte smue mndpt keredhaan Allah..Aminn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...